Ліцей у своїй діяльності прагне забезпечувати максимально зручне для всіх учасників освітнього процесу середовище, яке відповідає основним принципам інклюзивної освіти, рівності та поваги до прав людини. Оскільки застосування принципу універсального дизайну з цією метою можливе лише при проектуванні закладу чи його реконструкції, тому ліцей у своїй діяльності застосовує принцип розумного пристосування у існуючому приміщенні. Універсальний дизайн у сфері освіти - дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм то послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для використання всіма особами без необхідної адаптації чи спеціального дизайну (пункт 28 частини 1 статті 7 Закону України «Про освіту»).
Дотримуючись принципів універсального дизайну в освіті:
- ми розуміємо, що кожна людина навчається «по-своєму» і сприяємо розвитку її сильних сторін і талантів;
- ми прагнемо усувати бар’єри у системі освіти ліцею ;
- ми цінуємо людське різноманіття;
- ми визнаємо, що діяльність ґрунтується на правах людини і принципах рівності;
- ми прагнемо надавати підтримку під час навчання тим учням, які мають особливі потреби.
Форми розумного пристосування в організації освітнього середовища ліцею:
Архітектурна доступність ліцею для маломобільних здобувачів освіти є поки що недостатньою, проте стратегією розвитку закладу на найближчі роки передбачені заходи з пристосування будівлі ліцею для цих цілей.
Надання однакових засобів для всіх користувачів - навчальні матеріали готуються вчителями таким чином, що можуть бути використані учнями з різними функціональними порушеннями.
Під час навчання у ліцеї використовується єдина освітня програма, яка доступна для учнів з різними можливостями, не розділяє учнів, не викликає надмірної уваги до їхніх «відмінностей» і створена для залучення всіх учнів.
Дизайн приміщень і меблів ліцею забезпечує наявність широкого переліку індивідуальних налаштувань і можливостей з урахуванням потреб користувачів : розміщення меблів, ширина проходів між партами, регулювання кута нахилу та висоти парт та стільців, розміщення полиць з дидактичним матеріалом на доступній висоті тощо.
Освітній процес ліцею відповідає широкому спектру індивідуальних можливостей учнів: застосовуються вчителями гнучкі методики навчання, представлення навчального матеріалу з різним темпом засвоєння та психофізичними типами особистості.
Освітня програма ліцею створена таким чином, що дає змогу гнучко викладати та прилаштовувати її до широкого спектру індивідуальних можливостей та інтересів, орієнтована на психофізичні порушення розвитку, а також на різні стилі навчання.
Дизайн інтер’єрів ліцею забезпечує простоту та інтуїтивність використання незалежно від досвіду, освіти, мовного рівня та віку користувача.
Навчальні матеріли, що використовуються у ліцеї, прості та чіткі у використанні незалежно від навичок та досвіду учнів, лабораторне та демонстраційне обладнання кабінетів облаштоване чіткими та інтуїтивно зрозумілими кнопками управління.
Викладання вчителями змісту матеріалу уроків зрозуміле, прилаштоване до більшості учнів. Окрім того, мова, навчальні рівні та складність викладання можуть корегуватися. В ході навчання постійно оцінюється успішність учнів стосовно відповідності цілям і методам викладання та здійснюється їх корегування в разі потреби.
Дизайн ліцею сприяє ефективному донесенню всієї необхідної інформації до користувача незалежно від зовнішніх умов або можливостей сприйняття користувача: урахування різного впливу шкільного середовища на «сенсорний досвід» дитини, використання кольору, світла, звуків, текстури.
У ліцеї забезпечено легкий доступ до ІКТ.
Освітня програма ліцею надає багато варіантів для ефективного навчання учнів з урахуванням їхніх сенсорних можливостей, рівня розуміння або уваги.
Зміст занять та їх хід вчителі можуть змінювати з урахуванням поведінки конкретних учнів.
Дизайн ліцею здатен звести до мінімуму можливість виникнення ризиків і шкідливих наслідків випадкових або ненавмисних дій користувачів.
Учням ліцею в ході занять надається вдосталь часу, щоб надати відповідь на питання.
Використовується у ліцеї лише те навчальне програмне забезпечення, яке має вказівки/ застереження, коли учень робить неправильний вибір.
Учителі ліцею постійно заохочують до засвоєння навчальної програми через усунення зайвих перешкод, створюють навчальне середовище, яке підтримує учня завдяки постійній допомозі.
У ліцеї постійно застосовуються методи ефективного навчання: наприклад, актуалізації попередніх знань, планування зони найближчого розвитку тощо.
Дизайн ліцею розраховано на затрату незначних фізичних ресурсів користувачів, на мінімальний рівень стомлюваності: двері, які легко відкривати учням з різними функціональними порушеннями, застосування ергономічних вимог/деталей (наприклад, дверні ручки, меблі).
У класному середовищі ліцею є легко доступні навчальні матеріали, створена комфортна атмосфера, мотивація та заохочення учнів здійснюються різними способами.
Наявність необхідного розміру і простору при підході, під’їзді та різноманітних діях, незважаючи на фізичні параметри, стан і ступінь мобільності користувача є у ліцеї ще недостатніми. Стратегічним планом ліцею певні кроки у цьому напрямку передбачені.
Усі навчальні місця для учнів ліцею доступні, незважаючи на фізичні параметри, стан і ступінь мобільності користувача.
У ліцеї меблі, фурнітура та наявне обладнання підтримують широкий спектр навчання та навчальних методик, серед яких можливість регулювання середовища (наприклад, освітлення) для різноманітних потреб учнів у навчанні.
Організація фізичного середовища та навчальних матеріалів у ліцеї забезпечує не тільки фізичну, але й когнітивну доступність для учнів: класне середовище дає змогу об’єднувати учнів у малі групи, пари, задавати індивідуальні творчі завдання.